Något för de flesta

Bloggen om vardag och nöje

Sida 5 av 10

Dags att byta ditt mobilabonnemang – så gör man

Har mobilabonnemanget gått ut eller är det gamla för dåligt finns det otroligt många mobilabonnemang att byta till. Det är viktigt att ha gått igenom alternativen och kontrollerat villkoren för att veta vilket man ska byta till.

Byta mobilabonnemang– att tänka på vid byte till ny operatör

Det finns massa saker att kontrollera vid ett byte. Exempelvis om man har bindningstid kvar, om operatören kan leverera till den nya adressen eller om man har tjänster man vill ta med.

  • Det första att göra är att kontakta den nya operatören och meddela att man vill bli kund. Det är viktigt att begära att bytet ska ske vid slutet av bindnings- eller uppsägningstiden man har kvar med den tidigare operatören.
  • Kontrollera även att numret kan flyttas över till den nya operatören och om bytet kommer innebära ett avbrott i tjänsten och hur långt det avbrottet kan vara. Det är bra att veta att man kan flytta med sig sitt telefonnummer under hela uppsägningstiden hos den tidigare operatören men inte när abonnemanget har avslutats där.
  • I de flesta fall kan den nya mobiloperatören ta hand om allt det administrativa. Det innebär att den nya operatören kommer säga upp det gamla abonnemanget och ta över mobilnumret.

Byte utan att ta med numret

Om man inte vill ta med sig sitt gamla nummer till den nya mobiloperatören behöver man säga upp sitt gamla abonnemang hos sin gamla operatör. Det är vanligt att det är en uppsägningstid på en månad, vilket innebär att man måste ha kvar sitt gamla nummer i en månad.

Varför byta mobilabonnemang

Det finns flera olika anledningar varför man vill byta mobilabonnemang. Det finns tiotals operatörer på marknaden varav det kommer nya hela tiden. Alla dessa operatörer uppdaterar sina abonnemang hela tiden och erbjuder bättre och bättre paket. Kanske är det så att man vill ha mer surf eller att man vill minska på sitt internetbruk. Man kanske även vill byta för att ens gamla är för dyrt eller man helt enkelt vill få mer för pengarna. Då är det bra att dagens abonnemang ofta inte har någon bindnings- eller uppsägningstid och det lätt går att byta till ett abonnemang som passar ens nya behov bättre.

Rakhyvlar och fina tillbehör – för män

Att ge bort exklusiva rakhyvlar eller andra tillbehör kan bli en fin present till en pappa, bror, partner eller att unna sig själv med. Det finns många typer av rakhyvlar för män samt en mängd tillbehör som kan liva upp badrumsskåpet för den som är mån om sitt skägg. Här kan du läsa mer om olika typer av hyvlar samt några av dom tillbehör som finns att köpa – till någon annan eller till dig själv.

Olika typer av rakhyvlar för män

För den del män är skägget det viktigaste med hela utseendet – en del lägger både mycket tid och pengar på att ha det perfekta skägget och det finns mer än bara rakapparater och klassiska rakhyvlar för den som önskar nå dit. För den som är intresserad av skäggvård och rakning finns andra verktyg som kan vara värda att prova på för att få en ny rakupplevelse. Några exempel på dessa rakverktyg är:

  • Rakknivar
  • Shavetter

Likt för dessa är att båda har utbytbara blad och att dom kräver en del finess vid användning. Med skarpa blad är det lätt hänt att skära sig, men övning ger färdighet och tar man det bara försiktigt så behöver ingen skada ske. Kanske blir det en ny favorit för dig eller någon som får en i present!

Fina tillbehör

Förutom snygga och exklusiva rakhyvlar och andra verktyg finns även en mängd olika tillbehör, som även dessa passar perfekt att ge bort i present. En rakborste tillsammans med en rakkniv blir en fin gåva, eller varför inte en riktig rakspegel? 

En härligt doftande after shave är också en fin present – kanske tillsammans med en vårdande hudkräm. Det finns många produkter att använda både före, under och efter rakning för att få det där perfekta resultatet.

Köp rakprodukter online

Att hitta en fysisk butik som säljer rakhyvlar, shavetter, knivar och annat är inte helt lätt, speciellt inte för den som bor i en mindre stad, där utbudet av butiker ofta är begränsat. På nätet finns dock alla möjligheter och en annan fördel med att handla online, förutom att det finns ett stort utbud, är att priset kan vara lite bättre. Letar du efter en fin present eller är ute efter rakhyvlar eller annat till dig själv så vet du var du ska leta.

Whiskey-, öl, och vinprovning i Göteborg – Vad vill du dricka?

Nästan oavsett vilken dryck du har intresse för och vill provsmaka så finns det företag som anordnar passande event i Göteborg. Önskas en klassisk vinprovning där du lär dig mer om vinets olika smaker och vad det passar till – eller lockar hellre en genomgång av olika tesorter? I Göteborg hittas bland annat:

Cocktailprovning med olika inriktningar

Cocktailprovningar är något som vuxit allt mer i popularitet. Att skapa en cocktail är ett konstverk – som kräver både kunskap och erfarenhet. Men vad är egentligen skillnaden mellan en cocktail och en drink? Det och mycket mer inom ämnet får deltagarna lära sig. Här är det bartenders som berättar fakta, delar med sig av sina bästa tips och självklart bjuder på smakprover på ett flertal olika cocktails.

Champagneprovning – Bubbel och babbel

Champagne är inte bara en dryck. Det är en ”kungen” av drycker som symboliserar fest och glamour. Vid en champagneprovning får olika sorter av champagne provas samtidigt som en duktig sommelierer berättar om dryckens historia och hur den bäst avnjuts.

Vinprovning i Göteborg

Vinprovning kanske är den dryckesprovning som det finns flest aktörer inom i Göteborg. Intresset för vin ökar successivt vilket ökat efterfrågan på allt från vinprovning till böcker inom ämnet. Idag kan vinprovning beställas hos restauranger, vinkällare och till och med i hemmet. Med många olika aktörer är det viktigt att jämföra utbud och service.

  • Finns dokumenterad kunskap inom vinprovning och vin?
  • I vilken miljö kommer provningen att genomföras? (Avgör helhetskänslan)
  • På vilken nivå är kunskapen som förmedlas? Är det för nybörjare eller proffs?

Kaffeprovning för finsmakaren

Lär dig vilka de vanligaste bryggmetoderna är och hur detta påverkar smaken på kaffet. Men även vilka olika slags kaffebönor som finns, varifrån de kommer och dess olika smak. Som med alla andra provsmakningar varvas teoretisk och praktisk kunskap med provsmakning av olika drycker så att alla kan hitta sin egen favorit.

Köp presentkort – att gå med en vän

Att ge bort vinprovning, kaffeprovning eller annan provning i present är enkelt. De flesta aktörer erbjuder presentkort som kan beställas direkt från hemsidan. Ge bort ett – och beställ ett själv – så kan du och din vän gå tillsammans när väl bokning sker.

  • Kontrollera giltighetstiden
  • Köp hos etablerade aktörer (som inte går i konkurs)
  • Köp en dryckesprovning (där värdet inte nämns på presentkortet)

Att välja rätt parfym

Att välja rätt parfym

Valet av parfym är inte helt enkelt – man bör inte bara köpa en man tycker doftar gott utan det finns betydligt mer att tänka på än så. Kanske har du känt en trevlig doft från en parfym från någon du känner, frågat vad den heter och köp en likadan. Chansen att det blir ett bra val finns förvisso där – men det finns också en risk att det inte blir bra alls. Nedan följer några tips och råd inför valet!

Hur man doftar på parfym

Att gå in i en butik som säljer parfym och lukta på flaska efter flaska till man hittar något man gillar är ingen bra idé. En av anledningarna till det är att parfymer ter sig annorlunda på huden – dofta kan alltså ändras när man använder den som man ska. Därför bör man ta ett sprut på huden, till exempel på handleden, låta verka en stund och sedan dofta.

Man ska heller inte dofta på för många åt gången då näsan är känslig och kan få svårt att skilja dofterna åt – tillslut kommer allt att lukta likadant. Ett bra tips är att testa två åt gången – en på varje handled, gå vidare och dofta på armarna efter någon timme då parfymerna har ”satt” sig.

Som tidigare nämnt bör man inte heller köpa en parfym som någon annan har bara för att man tycker den luktar gott. Olika personer passar i olika dofter och det är viktigt att prova fram en som passar för en skälv.

Lätt eller tung doft

En annan viktig sak att tänka på är om man är ute efter en lätt eller tung doft. Tyngre dofter kallas ofta för aftonparfymer och kan bäras vid speciella tillfällen snarare än till vardags. En sak som avslöjar en dess ”tyngd” är vad som står på flaskan:

  • Eau de Toilette
  • Eau de Parfum

Det finns även fler märkningar, så som bara ”parfum” men dom ovan nämnda är dom som säljs mest. Den förstnämnda, Eau de Toilette, är den parfym som passar bäst att bära till vardags då den innehåller mindre doftessens – därmed upplevs den som lättare. Doften sitter i ca 3–4 timmar. Eau de Parfum har ett högre innehåll av doftessens och håller därför längre, ca 4-8 timmar.

Snygga till huset med en fasadrenovering

Fasaden är husets yttersta skal – det första som både du och andra ser. Man vill givetvis ha en fasad och ser snygg och inbjudande ut men det finns också andra skäl att hålla den i gott skick. Det finns olika typer av fasadrenovering – alltifrån målning till att byta ut hela eller delar av materialet och det är som sagt viktigt för både utseendet och skicket att man ibland vidtar åtgärder!

Vad är en fasadrenovering?

En fasadrenovering innebär att man på ett eller annat sätt renoverar fasaden – det kan vara både en stor och liten renovering och man kan göra det själv eller anlita en hantverkare. Att måla om är ett exempel på fasadrenovering, då man dels ger huset ett fräschare utseende samtidigt som man sätter färg på huset för att skydda det.

En renovering kan också innebära att man byter ut hela eller delar av fasadmaterialet. Har man till exempel en träfasad kan man ibland behöva byta ut en del av ytterpanelen, om den till exempel blivit skadad av fukt eller drabbats av mögelangrepp.

Renovera själv eller anlita hantverkare?

Dom flesta som har ett hus eller ett fritidshus behöver genomföra någon form av fasadrenovering med jämna mellanrum. Bor man i hyreshus eller bostadsrätt är det hyresvärden eller föreningen som ansvarar för detta.

Är man själv ansvarig, och vet med sig att det börjar bli dags för en fasadrenovering, bör man fundera på om man kan och vill göra jobbet själv eller om det är bättre att anlita en kunnig hantverkare. Det finns såklart för, – och nackdelar med båda delarna – här följer några fördelar med att anlita en hantverkare för jobbet:

  • Resultatet blir snyggt
  • Arbetet blir korrekt utfört
  • Du sparar tid

Till nackdelarna med att anlita en hantverkare till en fasadrenovering istället för att göra det själv är att det kostar en del pengar. Gör man det själv slipper man arbetskostnaden men kostnader för material kommer man såklart inte ifrån.

Har man inte tid, lust eller kunskaper att genomföra jobbet är det dock i dom flesta fall värt att anlita hjälp eftersom det är en viktig åtgärd för att hålla fasaden i gott skick. Låter man det vara för länge finns risk för större skador i framtiden och i värsta fall kanske man behöver byta ut hela fasaden istället för att bara renovera dom delar som är skadade.

När du köper produkter från Bioline över nätet…

När du köper produkter från Bioline över nätet…

Brukar du köpa hudvårdsprodukter från Bioline? Välj rätt E-handel för att få bäst råd och hjälp vid inköpet. Dessutom finns det pengar att spara.

Bioline är ett italienskt märke med hög kvalité. Produkterna säljs både i salonger och E-butiker. Genom att välja rätt återförsäljare går det både att få bättre service och bättre pris.

  • Auktoriserad återförsäljare

Att vara auktoriserad återförsäljare innebär att det ställs specifika krav på E-butiken. De får sälja varorna från Bioline, eller andra märken, så länge de följer vissa regler. I vissa fall får enbart auktoriserade återförsäljare sälja produkterna. De får därmed inte köpas från dessa för att sedan säljas vidare. Att köpa från en auktoriserad återförsäljare innebär en extra trygghet.

  • Medlemmar hos Shir

Shir är Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation. Om en E-handel är ansluten till denna organisation skapas ytterligare trovärdighet. För alla medlemmar finns bland annat utbildningar, support och regionträffar att välja på. En E-handlare måste inte vara medlem i Shir men ett medlemskap är en fördel.

Detta tyder även på att de är väl insatta i hudvård. Har du problem med huden kan du vända dig till E-butiken och få råd om vilken produkt från Bioline som ska väljas. Kompetent personal ska även kunna avgöra när eventuellt andra åtgärder bör väljas.

  • Nyhetsbrev – Köp Bioline billigare

Då det finns flera E-handlare som säljer varumärket Bioline kan priset variera något mellan dessa. Detta inte minst under kampanjer och reor. Anmäl dig till nyhetsbrev till de olika E-handlarna och få direkt information när det går att köpa till reducerat pris.

Köpt Bioline men ångrat dig?

Om förpackningen inte är öppnad kan produkten alltid skickas tillbaka till E-butiken varpå pengarna återbetalas. Detta så länge som det sker inom 14 dagar. Enligt distansköpslagen ska nämligen alla köp som sker på distans kunna ångras inom denna period.

Vad som räknas som ”öppnad förpackning” kan däremot variera. En del menar att det är när kartongen öppnas medan andra anser att gränsen är när emballaget kring burken är bruten. Ska ångerrätten utnyttjas bör alltid E-butiken kontaktas först.

Det går därmed inte att köpa varan, prova krämen och sedan ångra sitt köp om krämen inte gett önskad effekt. Var därför noga med att välja rätt och vid minsta tveksamhet kan butiken kontaktas för ytterligare konsultation.

Byta assistansanordnare i Göteborg – Hur gör man?

Om du inte är nöjd med din nuvarande assistansanordnare bör du överväga att byta. Det finns ingen anledning att vara missnöjd när det finns ett stort utbud av anordnare i Göteborg att välja mellan. Men hur gör man? Det är enklare än vad många tror.

Alltid rätt att byta – men kontrollera bindningstiden

I avtalet du har skrivit med din nuvarande assistansanordnare anges hur lång bindningstid det är. Från och med att du säger upp dig tar det denna tid innan avtalet helt kan brytas. Det kan exempelvis vara 14 dagar eller 30 dagar. Men vill du byta snabbare bör du ändå fråga. Det kan i vissa fall ordnas.

Byta via assistansförmedlare

Du kan kontakta en assistansförmedlare om du vill byta assistans, få hjälp med frågor kring ämnet eller välja assistans för första gången. Tjänsten är gratis och innebär att företaget guidar dig i val av anordnare. Assistansförmedlaren kommer, i diskussion med dig, skapa en profil där dina behov framgår. Denna profil får därefter assistansanordnare (enbart privata alternativ) se för att avgöra om de vill erbjuda sina tjänster. Ett par olika svar kan därmed komma in och bästa anordnare väljs utifrån vad de har att erbjuda.

Byta själv – Främst när du vet vad du vill ha

Självklart kan du även byta assistansanordnare, utan att gå via förmedlare. Kanske har du vänner i Göteborg som kan rekommendera ett specifikt bolag. Kontakta då detta assistansbolag och berätta att du vill ha deras hjälp. Kommer ni överens och ett avtal skrivs kan de sedan kontakta ditt nuvarande bolag och säga upp ditt avtal med dem. Vill du byta själv krävs det däremot att du själv hittar de olika anordnarna, jämför dem och sedan avgör vilken som passar dig bäst.

Hitta olika assistansanordnare i Göteborg

  • Sök på internet
    Vill du bara hitta ett par anordnare är Google enklaste vägen. Sök efter assistansanordnare och den stad där du söker detta. I Göteborg hittas på detta sätt ett 20-tal aktörer.

  • Gå via assistansförmedlare
    Eftersom assistansförmedlaren jämför olika anordnare blir detta en väg att hitta flera olika alternativ.

  • Kontakta handläggaren på kommunen
    Du kan även kontakta en handläggare inom assistans i Göteborg kommun. De ska ha listor på godkända anordnare i kommunen.

  • Besök kommunens hemsida
    Många kommuner har även länkar till bolagen alternativt länkar till sidor som presenterar samtliga bolag. Detta hittas på deras hemsida under personlig assistans.

Hive workspace

Hive workspace

Idag är det många som jobbar i egna företag eller är anställda utan att ha en fysisk arbetsplats att gå till. Även om flexibiliteten och friheten med att kunna jobba närsomhelst och varsomhelst kan vara lockande, kan det också kännas skönt att faktiskt ha en arbetsplats att gå till, att träffa personer att dela sin lunchrast med och att ha en ergonomisk och kreativ miljö med tillgång till kontorsmaterial, mötesrum och liknande. Hive workspace erbjuder lösningen.

Nätverkande och koncentration

Hive workspace är ett coworking-kontor, eller kontorshotell, som egna företagare, frilansare eller anställda vid stora bolag kan ansluta sig till för att ha en arbetsplats att gå till. Här kombineras kontor med aktivitetsbaserade ytor. Här finns allt material man behöver för sin arbetsdag, och en trivsam miljö att vistas i. För den som behöver koncentrera sig och skriva eller liknande kan man dra sig undan till något av de individuella kontoren. I övrigt finns det stora möjligheter för nätverkande i de trevliga sittgrupperna där man kan ha erfarenhetsutbyte, reflektion och fika med arbetskamraterna. Genom denna kombination skapas en plattform för såväl en mer produktiv arbetsdag som en mer meningsfylld sådan, vilket kommer ha strålande effekter på välmående och trivsel.

Några av fördelarna med Hive workspace:

  • Det ligger centralt.
  • Det är öppet dygnet runt.
  • Mötesplats för kreativa personer.
  • Kontor, mötesrum och öppna arbetsytor.
  • Snabbt internet och alltid nybyggt kaffe.
  • Kontorsmaterial och skrivare.
  • Posthantering.
  • OCH, sociala evenemang, vänner och kanske blivande affärspartners.

Var finns Hive worksapce?

Hive erbjuder för tillfället arbetsytor på attraktiva adresser i Stockholm, Göteborg och Örebro. Men Hive växer snabbt, och inom kort kommer det bland annat även att öppna ett nytt workspace i Partille.

Vad kostar det att ha en arbetsplats hos Hive?

På Hive workspace kan man välja mellan olika paket helt utifrån sina egna behov med arbetsplatsen. Det är lounge, flex, fast och kontor och det kostar från 1450 kronor i månaden beroende på om man exempelvis vill ha tillgång till ett eget kontor eller om det räcker med att kunna sitta i någon av loungeytorna. Priset varierar också beroende på i vilken stad man är intresserad av att ansluta sig till nätverket. Vid intresse är det enkelt att komma i kontakt med Hive workspace via kontaktformulär på hemsidan.

Köpa mopeddelar på nätet

På internet kan man hitta det mesta man söker, även om man letar efter nya eller begagnade delar till sin moped. Butikerna är många och priserna är ofta något lägre, vilket hör till några av dom fördelar som finns. Däremot finns det också sådant som gör att det kan vara fördelaktigt att handla i en fysisk butik istället för just på internet. Nedan kan du läsa om några för- och nackdelar som finns med att köpa mopeddelar online.

Stort utbud mopeddelar

Att leta mopeddelar i en fysisk butik kan ibland innebära att det bara finns ett begränsat utbud att välja bland. I butikerna på nätet är dock utbudet betydligt större och det brukar inte vara några större problem att hitta det man letar efter, vare sig det gäller reservdelar eller andra saker så som handtag eller dekaler. Det finns dessutom delar och produkter som passar för dom flesta märken samt både äldre och nyare modeller. Står man inför att reparera och rusta upp en väldigt gammal moped är det troligen störst chans att man hittar det man letar efter i någon nätbutik som säljer mopeddelar.

Billigare priser på delar till moped

En av dom största fördelarna med att beställa produkter på nätet, vare sig det är just mopeddelar eller något annat, är att priserna ofta är väldigt förmånliga. Man kan alltså spara en ordentligt slant genom att handla på nätet, även om det givetvis också innebär att man behöver betala en fraktavgift. Anledningen till att priserna är lägre på nätet beror ofta på att butiken inte betalar dyra hyror eller mängder med löner. Produkterna skickas direkt från ett lager och på så vis går det även att hålla nere priserna för att kunna konkurrera med fysiska butiker. Något som många också tycks lyckas med.

Se vad för leveranstider butiken erbjuder

För att nämna en nackdel med att köpa mopeddelar på nätet istället för i en fysisk butik är att det kan vara långa leveranstider. Dessa kan såklart variera beroende på varifrån man beställer men generellt får man åtminstone vänta ett par dagar, ibland längre. Har man bråttom är det kanske alltså inte ett alternativ. Skulle det dessutom vara något fel med beställningen kan man behöva skicka tillbaka sina varor, vilket såklart gör att det dröjer ytterligare innan man kan komma igång med det man tänk göra med sin moped.

Lediga lokaler

Lediga lokaler

För dig som går i tankarna på att hyra en lokal finns det många aspekter att ha i åtanke. Geografi, storlek, expansionsmöjlighet och avtalslängd är de vanligaste parametrarna att ta i beaktning. Många skulle säga priset men faktum är att priset egentligen är det du kan göra minst åt. Visst utrymme till förhandling med din hyresvärd finns alltid men när det gäller lokal är det många skäl till att inte snåla. Personalen ska trivas för kunna jobba och producera bra, om du är beroende av kunder som besöker kontoret eller butiken så är det värt att ligga på en bra adress med mycket folk i omlopp. Självklart är den lokalen dyrare än någon långt utanför staden men en billig lokal långt från kommersen ger inga kunder och således ingen försäljning. Bra och lediga lokaler kan man hitta hos Newst.

Längden på avtalet är en punkt där du kan förhandla, ju längre avtal ni skriver ju bättre läge för dig som hyresgäst. Se till att allt är tydligt reglerat beträffande vad som ingår såsom el, vatten, energi och osv. För ett företag som är i expansionsfas är ett kortare avtal bättre än ett långt, tre år exempelvis. För en butik med etablerat varumärke och som legat på samma plats under lång tid kan ett avtal på fem eller kanske åtta år skrivas, men förhandla i så fall med din hyresvärd om en hyresstegring som ger dig förmånlig hyra de första åren.

För att få dina lokaler uthyrda

Newproperty, objektvision, lokalguiden, citymäklarna, skandiamäklarna, lokaler.nu, newst.se och företag som Vasakronan och många andra är med och ordnar lokaler och sköter hela affären åt dig från att göra annonsen till själva mäklandet. Upplägget för dig som har lokaler som du vill hyra ut är att du ansluter dig till någon av dessa sajters portaler och betalar för att synas. Hur dealen ser ut kan variera. Antingen betalar man per månad eller år och får då oinskränkt tillgång till att lägga ut lokaler så fort du får något ledigt, eller så betalar man per uthyrd lokal.

En prenumeration där man betalar en fast summa och får lägga ut hur många som helst passar större företag med stor omsättning på sina lokaler medan mindre företag gör bäst i att inte dra på sig en sådan fast utgift utan istället betalar per annons. När annonsen är gjord läggs den ut och hamnar på massor av sajter som är kopplade till tjänsterna.

« Äldre inlägg Nyare inlägg »