Något för de flesta

Bloggen om vardag och nöje

Sida 5 av 9

Byta assistansanordnare i Göteborg – Hur gör man?

Om du inte är nöjd med din nuvarande assistansanordnare bör du överväga att byta. Det finns ingen anledning att vara missnöjd när det finns ett stort utbud av anordnare i Göteborg att välja mellan. Men hur gör man? Det är enklare än vad många tror.

Alltid rätt att byta – men kontrollera bindningstiden

I avtalet du har skrivit med din nuvarande assistansanordnare anges hur lång bindningstid det är. Från och med att du säger upp dig tar det denna tid innan avtalet helt kan brytas. Det kan exempelvis vara 14 dagar eller 30 dagar. Men vill du byta snabbare bör du ändå fråga. Det kan i vissa fall ordnas.

Byta via assistansförmedlare

Du kan kontakta en assistansförmedlare om du vill byta assistans, få hjälp med frågor kring ämnet eller välja assistans för första gången. Tjänsten är gratis och innebär att företaget guidar dig i val av anordnare. Assistansförmedlaren kommer, i diskussion med dig, skapa en profil där dina behov framgår. Denna profil får därefter assistansanordnare (enbart privata alternativ) se för att avgöra om de vill erbjuda sina tjänster. Ett par olika svar kan därmed komma in och bästa anordnare väljs utifrån vad de har att erbjuda.

Byta själv – Främst när du vet vad du vill ha

Självklart kan du även byta assistansanordnare, utan att gå via förmedlare. Kanske har du vänner i Göteborg som kan rekommendera ett specifikt bolag. Kontakta då detta assistansbolag och berätta att du vill ha deras hjälp. Kommer ni överens och ett avtal skrivs kan de sedan kontakta ditt nuvarande bolag och säga upp ditt avtal med dem. Vill du byta själv krävs det däremot att du själv hittar de olika anordnarna, jämför dem och sedan avgör vilken som passar dig bäst.

Hitta olika assistansanordnare i Göteborg

  • Sök på internet
    Vill du bara hitta ett par anordnare är Google enklaste vägen. Sök efter assistansanordnare och den stad där du söker detta. I Göteborg hittas på detta sätt ett 20-tal aktörer.

  • Gå via assistansförmedlare
    Eftersom assistansförmedlaren jämför olika anordnare blir detta en väg att hitta flera olika alternativ.

  • Kontakta handläggaren på kommunen
    Du kan även kontakta en handläggare inom assistans i Göteborg kommun. De ska ha listor på godkända anordnare i kommunen.

  • Besök kommunens hemsida
    Många kommuner har även länkar till bolagen alternativt länkar till sidor som presenterar samtliga bolag. Detta hittas på deras hemsida under personlig assistans.

Hive workspace

Hive workspace

Idag är det många som jobbar i egna företag eller är anställda utan att ha en fysisk arbetsplats att gå till. Även om flexibiliteten och friheten med att kunna jobba närsomhelst och varsomhelst kan vara lockande, kan det också kännas skönt att faktiskt ha en arbetsplats att gå till, att träffa personer att dela sin lunchrast med och att ha en ergonomisk och kreativ miljö med tillgång till kontorsmaterial, mötesrum och liknande. Hive workspace erbjuder lösningen.

Nätverkande och koncentration

Hive workspace är ett coworking-kontor, eller kontorshotell, som egna företagare, frilansare eller anställda vid stora bolag kan ansluta sig till för att ha en arbetsplats att gå till. Här kombineras kontor med aktivitetsbaserade ytor. Här finns allt material man behöver för sin arbetsdag, och en trivsam miljö att vistas i. För den som behöver koncentrera sig och skriva eller liknande kan man dra sig undan till något av de individuella kontoren. I övrigt finns det stora möjligheter för nätverkande i de trevliga sittgrupperna där man kan ha erfarenhetsutbyte, reflektion och fika med arbetskamraterna. Genom denna kombination skapas en plattform för såväl en mer produktiv arbetsdag som en mer meningsfylld sådan, vilket kommer ha strålande effekter på välmående och trivsel.

Några av fördelarna med Hive workspace:

  • Det ligger centralt.
  • Det är öppet dygnet runt.
  • Mötesplats för kreativa personer.
  • Kontor, mötesrum och öppna arbetsytor.
  • Snabbt internet och alltid nybyggt kaffe.
  • Kontorsmaterial och skrivare.
  • Posthantering.
  • OCH, sociala evenemang, vänner och kanske blivande affärspartners.

Var finns Hive worksapce?

Hive erbjuder för tillfället arbetsytor på attraktiva adresser i Stockholm, Göteborg och Örebro. Men Hive växer snabbt, och inom kort kommer det bland annat även att öppna ett nytt workspace i Partille.

Vad kostar det att ha en arbetsplats hos Hive?

På Hive workspace kan man välja mellan olika paket helt utifrån sina egna behov med arbetsplatsen. Det är lounge, flex, fast och kontor och det kostar från 1450 kronor i månaden beroende på om man exempelvis vill ha tillgång till ett eget kontor eller om det räcker med att kunna sitta i någon av loungeytorna. Priset varierar också beroende på i vilken stad man är intresserad av att ansluta sig till nätverket. Vid intresse är det enkelt att komma i kontakt med Hive workspace via kontaktformulär på hemsidan.

Köpa mopeddelar på nätet

På internet kan man hitta det mesta man söker, även om man letar efter nya eller begagnade delar till sin moped. Butikerna är många och priserna är ofta något lägre, vilket hör till några av dom fördelar som finns. Däremot finns det också sådant som gör att det kan vara fördelaktigt att handla i en fysisk butik istället för just på internet. Nedan kan du läsa om några för- och nackdelar som finns med att köpa mopeddelar online.

Stort utbud mopeddelar

Att leta mopeddelar i en fysisk butik kan ibland innebära att det bara finns ett begränsat utbud att välja bland. I butikerna på nätet är dock utbudet betydligt större och det brukar inte vara några större problem att hitta det man letar efter, vare sig det gäller reservdelar eller andra saker så som handtag eller dekaler. Det finns dessutom delar och produkter som passar för dom flesta märken samt både äldre och nyare modeller. Står man inför att reparera och rusta upp en väldigt gammal moped är det troligen störst chans att man hittar det man letar efter i någon nätbutik som säljer mopeddelar.

Billigare priser på delar till moped

En av dom största fördelarna med att beställa produkter på nätet, vare sig det är just mopeddelar eller något annat, är att priserna ofta är väldigt förmånliga. Man kan alltså spara en ordentligt slant genom att handla på nätet, även om det givetvis också innebär att man behöver betala en fraktavgift. Anledningen till att priserna är lägre på nätet beror ofta på att butiken inte betalar dyra hyror eller mängder med löner. Produkterna skickas direkt från ett lager och på så vis går det även att hålla nere priserna för att kunna konkurrera med fysiska butiker. Något som många också tycks lyckas med.

Se vad för leveranstider butiken erbjuder

För att nämna en nackdel med att köpa mopeddelar på nätet istället för i en fysisk butik är att det kan vara långa leveranstider. Dessa kan såklart variera beroende på varifrån man beställer men generellt får man åtminstone vänta ett par dagar, ibland längre. Har man bråttom är det kanske alltså inte ett alternativ. Skulle det dessutom vara något fel med beställningen kan man behöva skicka tillbaka sina varor, vilket såklart gör att det dröjer ytterligare innan man kan komma igång med det man tänk göra med sin moped.

Lediga lokaler

Lediga lokaler

För dig som går i tankarna på att hyra en lokal finns det många aspekter att ha i åtanke. Geografi, storlek, expansionsmöjlighet och avtalslängd är de vanligaste parametrarna att ta i beaktning. Många skulle säga priset men faktum är att priset egentligen är det du kan göra minst åt. Visst utrymme till förhandling med din hyresvärd finns alltid men när det gäller lokal är det många skäl till att inte snåla. Personalen ska trivas för kunna jobba och producera bra, om du är beroende av kunder som besöker kontoret eller butiken så är det värt att ligga på en bra adress med mycket folk i omlopp. Självklart är den lokalen dyrare än någon långt utanför staden men en billig lokal långt från kommersen ger inga kunder och således ingen försäljning. Bra och lediga lokaler kan man hitta hos Newst.

Längden på avtalet är en punkt där du kan förhandla, ju längre avtal ni skriver ju bättre läge för dig som hyresgäst. Se till att allt är tydligt reglerat beträffande vad som ingår såsom el, vatten, energi och osv. För ett företag som är i expansionsfas är ett kortare avtal bättre än ett långt, tre år exempelvis. För en butik med etablerat varumärke och som legat på samma plats under lång tid kan ett avtal på fem eller kanske åtta år skrivas, men förhandla i så fall med din hyresvärd om en hyresstegring som ger dig förmånlig hyra de första åren.

För att få dina lokaler uthyrda

Newproperty, objektvision, lokalguiden, citymäklarna, skandiamäklarna, lokaler.nu, newst.se och företag som Vasakronan och många andra är med och ordnar lokaler och sköter hela affären åt dig från att göra annonsen till själva mäklandet. Upplägget för dig som har lokaler som du vill hyra ut är att du ansluter dig till någon av dessa sajters portaler och betalar för att synas. Hur dealen ser ut kan variera. Antingen betalar man per månad eller år och får då oinskränkt tillgång till att lägga ut lokaler så fort du får något ledigt, eller så betalar man per uthyrd lokal.

En prenumeration där man betalar en fast summa och får lägga ut hur många som helst passar större företag med stor omsättning på sina lokaler medan mindre företag gör bäst i att inte dra på sig en sådan fast utgift utan istället betalar per annons. När annonsen är gjord läggs den ut och hamnar på massor av sajter som är kopplade till tjänsterna.

Nära parrådgivning

Har du och din partner kört fast i gamla hjulspår? Kanske bråkar ni inte ens längre utan lever tillsammans i tystnad. Då kan det vara hög tid att få hjälp med parrådgivning i Huddinge. Parrådgivning kan hjälpa väldigt många par och familjer som behöver hjälp med kommunikationen. Ibland går det helt enkelt inte att prata med varandra när man haft samma bråk om och om igen. Då är det oftast lättare att träffa någon professionell som inte står på någons sida utan som är där för att få både parterna att öppna upp sig, kommunicera med varandra och framförallt, lyssna på varandra.

Det finns många typer av parrådgivning idag, bland annat använder man sig av olika tekniker, som KBT. Vilken variant som passar er bäst beror helt och hållet på vilken sorts problem ni har. Det är viktigt att inte vänta för länge med att uppsöka hjälp och parrådgivning i Huddinge eftersom det i vissa fall är försent. Om du och din partner har barn tillsammans som bor hemma kan det vara ännu viktigare att få hjälp av en professionell psykolog eftersom barn ofta påverkas väldigt mycket när föräldrarna bråkar.

Så kan ett behov av parrådgivning börja

Det kan ofta kännas svårt att ta steget att gå till parrådgivning i Huddinge, man kan ofta uppleva känslor och tankar som att man är misslyckad. Men om du känner att ni ständigt grälar och tjafsar, att ni glider ifrån varandra och att ni helt enkelt inte klarar av att kommunicera längre, är det dags att söka hjälp. Andra problem som är vanliga är att en av parterna varit otrogen, något som kan vara svårt att förlåta. Men genom parrådgivning kan du och din partner få nya insikter om er själva och om varandra. Det blir helt enkelt lättare att känna om ni ska fortsätta kämpa tillsammans eller om det är bättre att gå skilda vägar. Det är aldrig en svaghet att uppsöka parrådgivning i Huddinge, snarare en styrka och en längtan om att försöka laga ert förhållande som så uppenbart är viktigt för er båda. Du kan hitta flera mottagningar där du och din partner kan få prata med en erfaren psykolog inom just parterapi.

Lär dig mer om tarot och spådom

Lär dig mer om tarot och spådom

Har du ett nyfunnet intresse inom tarot? Vill du fördjupa dig inom detta område? Beroende på hur mycket du redan vet och vad du söker för inspiration finns olika vägar till kunskapen.

Webbplatser

Det som inte finns på internet – är inte värt att veta… Det finns en mängd stora och etablerade webbplatser med fokus mot just tarot, spådom och medium. Ett exempel på en webbplats som har information kring tarot och spådom är Tarotguiderna.nu.

Tarotguiderna.nu är en informationsportal som förmedlar fakta om inom tre kategorier. Det är medial vägledning, spådom samt mindfulness. Tre begrepp som kan upplevas något ”luddiga” gällande var gränserna går. Vad är egentligen medial vägledning och vilka aktiviteter kan hamna inom detta begrepp?

Utöver grundläggande artiklar inom dessa områden har Tarotguiderna.nu porträtt av kända personer som arbetar som medium i Sverige. Personer som bland annat blivit kända genom TV eller varit aktiv på mässor. Se vidare på Tarotguiderna.nu

Magasinen

Då efterfrågan och intresset kring tarot ökat har även antalet tidningar inom området kunnat växa. Till viss del kan de hittas i välsorterade butiker som har ett brett utbud av tidningar och magasin. Men i annat fall går det att teckna prenumeration vilket både är billigare i längden och enklare.

Ett exempel är en tidning som valt att vara bred i sin bevakning om området. Här samsas allt från instruktioner och reportage till intervjuer och guider. Uppskattade magasin för de som vill fördjupa sig inom området.

Böckerna

På de stora bokhandlarnas hemsidor finns det mängder av böcker inom allt från astrologi till att jobba som medium. Böckerna har olika inriktning och man bör först och främst fundera på vad man vill ha ut av dem innan man väljer titel. Är det en personskildring eller biografi om en person som önskas?

Vill du börja jobba inom detta område eller lära dig om att lägga tarotkort? Det spelar nästan ingen roll var intresset finns – det finns en bok för de allra flesta.

Kom ihåg att välja böcker och läsa artiklar av personer som är väl insatta i ämnet. Detta inte minst när du läser på internet där alla ”kan ha sin egen åsikt”. När det kommer till kontakt med andevärlden finns många olika åsikter och det viktiga är att hitta den väg som passar en själv.

Hur går det till att få en hårtransplantation?

Funderar du på att göra en hårtransplantation? Det är ett ingrepp som förenat med små risker och som, med rätt behandlare, kan ge mycket goda resultat som håller livet ut. I den här texten kan du läsa mer om hur processen går till. Informationen är hämtad från en klinik i Stockholm – observera att olika klinikers arbetsmetoder kan skilja sig åt något.

Konsultation och undersökningen

Vid det första besöket hos den här kliniken i Stockholm kommer de att undersöka din hårkvalitet. Ni kommer också att prata om dina förväntningar och hur din allmänna hälsa ser ut. Det här är ett utmärkt tillfälle att få svar på de frågor som du har inför behandlingen. Under konsultationen får du också information om vad det kommer att kosta. Den här kliniken i Stockholm anger bara ”frånpriser” på sin hemsida. Priserna kan variera ganska mycket, och det är först efter att de har tittat närmare på ditt hår (och vet vad du vill ha för resultat) som de kan ge dig ett exakt pris. Du kommer också att få fylla i ett formulär om din hälsa och tidigare operationer och sjukdomar (om du genomgått eller haft några).

Behandlingsdagen

Dagen då din hårtransplantation ska genomföras åker du till kliniken och träffar din kirurg. Han eller hon kommer att rita hårlinjen på dig och prata om hur plantaten ska fördelas. Det kommer även att tas fotografier. Den här kliniken använder sig av två metoder – FUT och FUE. Det vanligaste att se i Europa och Sverige är FUE, medan FUT är vanligare i USA och många andra delar av världen. FUE innebär att man plockar ut hårsäckarna var för sig, inspekteras under mikroskop och placeras därefter på önskad plats.

Oavsett vilken metod som används för din hårtransplantation så kan du räkna med att det tar tid. Ska du göra ett stort (eller mellanstort) område behöver du avsätta hela dagen för ingreppet. Även mindre ingrepp kan ta ganska lång tid. Det bästa är att se till att ha hela dagen fri, men för mer exakt tidsuppskattning så kan du prata med din klinik. Efter en hårtransplantation kan du åka hem samma dag. Hos kliniken i Stockholm finns det möjlighet att natta över, men det är inte alla som erbjuder detta.

Billig begravning

En fin begravningsceremoni behöver inte nödvändigtvis vara en dyr begravningsceremoni. Det finns många sätt att minska kostnaderna utan att det påverkar själva ceremonin. Vissa saker är redan betalda via skatten, exempelvis gravplatsen. Allt annat kan du påverka på ett eller annat sätt. Att inkludera personliga välgenomtänkta detaljer gör en stor skillnad för alla som kommer på begravningen. Dessa behöver inte vara dyra eller kosta något överhuvudtaget. Först och främst kommer du att behöva en kista. Dessa finns i flera prisklasser. En exklusiv kista, exempelvis av körsbärsträ och vackra sniderier, kan kosta upp emot 50 000 kronor. Då är det ett hantverk där allt håller högsta möjliga kvalitet. En enklare kista i massivt trä, utan bäddning eller speciellt utförande, kan kosta runt 1 500 kronor. Det finns inga rätt eller fel när det kommer till att välja en kista. I många fall är det de praktiska detaljerna som får avgöra. Det är fullt möjligt att bygga en egen kista. Detta är på många sätt ett mer personligt farväl. Se till att du tar hänsyn till dimensionerna och materialet eftersom både kremering och jordbegravning ställer sina speciella krav.

Begravningsplaneringen

Det finns många saker att ta tag i när det kommer till en begravning. Ett sätt att spara in pengar är genom att ta en mer aktiv roll i planeringen, på så sätt slipper du anlita en begravningsentreprenör. Du kan enkelt hitta en guide som hjälper dig genom planeringen, bland annat hos Svenska kyrkans hemsida. Värt att notera att personer som varit medlemmar i Svenska kyrkan eller dylikt inte behöver betala för den kyrkliga begravningsgudstjänsten. Det kan dock tillkomma andra kostnader, exempelvis eventuell musik eller sång under ceremonin samt blommor och blomkransar som lämnas vid kistan.

Vad kostar en normal begravning?

Det beror på flera faktorer men generellt brukar kostnaden hamna på 20 000 kronor, en kostnad som vanligtvis dras från dödsboet. Som du märker är det möjligt att dra ned på kostnaderna men en begravning kommer alltid att innebära en viss kostnad. Om dödsboet inte klarar av att betala kan kommunen i vissa fall ge ett bidrag.

EFT parterapi – ett sätt att rädda en relation

Alla förhållanden ser olika ut och går igenom olika stadier. Ibland är ni bägge nykära och gulliga och ibland har relationen stagnerat och den kittlande känslan försvunnen sedan länge. Gräl, bråk och höjda röster betyder inte alltid att förhållandet är förstört. Det finns många sätt att rädda en relation, bli bättre på att kommunicera och inte minst hitta tillbaka till den kärlek ni en gång kände till varandra. Ett sätt är med hjälp av EFT parterapi.

Vad är EFT?

EFT står för emotionellt fokuserad terapi. Det är normalt en kortare typ av terapi, mellan tio och tjugo sessioner totalt. Syftet med EFT parterapi är att hjälpa två personer i ett förhållande att bryta negativa rutiner och mönster samt skapa en starkare och djupare kontakt. EFT parterapi utvecklades av den engelska psykologen Sue Johnson under 1980-talet. Kärnan i metoden ligger i att analysera och diskutera parternas känslor, samt den känslomässiga processen bakom känslorna, på ett systematiskt sätt. Terapin bygger på anknytningsteorin, en teori som i sin tur bygger på att det vuxna kärlekslivet, och kärleksproblemen, kan knytas till upplevelser under barndomen. Relationen till föräldrarna kan exempelvis påverka hur personen i vuxen ålder relaterar till andra.

Enligt teorin kan anknytningsproblem leda till utvecklandet av oftast omedvetna sätt att hantera konflikter och känslor. Detta kan i sin tur leda till kommunikativa problem eller andra typer av relationsproblem som är svåra att lösa på egen hand. Målet med EFT parterapi är att hjälpa två parter bli bättre på att förstå varandras behov och känslor, något som i sin tur leder till att det skapas ett starkare band. Våra relationer är på många sätt det som ger livet mening och syfte. Vårda relationen mellan dig och din partner genom att faktiskt söka hjälp när det behövs. Det kan vara den detaljen som leder till att ni får ett lyckligare liv tillsammans. Ett partnerskap ska ge styrka, glädje och kärlek till båda parterna i relationen även fast det av och till kan finnas bråk och svåra perioder i en relation. Även fast man inte är på väg att bryta upp som par, kan terapi göra saker bättre hemma och få en att njuta av livet på ett bättre sätt. Det kan även öka trygghet för eventuella barn i familjen om föräldrarna kommer bättre överens generellt.

Så når du kunden bäst med broschyrer

I en rad butiker används broschyrer för att ge information till de som besöker butiken. I matvarubutiken kan det vara små recepthäften eller inspiration medan det i kakelbutiken är tjockare broschyrer med bilder på olika kök och badrum. Oavsett vad som förmedlas vill man nå så bra effekt som möjligt. Det handlar därmed både om vad som förmedlas och hur man gör det. Söker ni broschyrställ eller akrylställ till ert företag? Klicka här för att köpa broschyrställ.

  • Ordning och reda med broschyrställ
    Lägg inte broschyrerna på receptionsdisken eller en hög vid varorna. För det första kommer det inte ta lång tid innan de ”spridits ut” och för det andra fångar de inte blickfånget. Ska broschyrer erbjudas bör det ske via ett broschyrställ. Vilket broschyrställ som bör väljas beror självklart på hur stor plats den får ta och dess syfte.
  • Det är utsidan som räknas
    Broschyrer är reklam – även om det också är information. Men man bör se det som marknadsföringsmaterial som därmed kan behöva ”säljas in” mot kunden. Utseendet är alltså extremt viktigt. Om broschyrerna från leverantören inte är snygg nog kan detta ordnas med ett broschyrställ där allt ligger bakom en lucka. På luckan kan en egen bild eller ett collage sättas upp som därmed skapar intresse. Har kunden valt att öppna luckan har beslutet ändå tagits att ta en broschyr. Därmed blir det inte lika viktig att den är säljande i sig själv.
  • Broschyrställ där kunderna står
    Jobba med att ställa broschyrställ där kunderna står still. Det är lätt att utgå från att materialet ska läggas fram vid de produkter som säljs och därmed kopplas till broschyren. Men det finns även andra platser i en butik där broschyrställ kan ställas fram.

En plats är utanför kassan. De som kommer ensamma och handlar kommer knappast stanna upp direkt efter att de betalt och ska börja packa i bilen. Men är man flera är det vanligt att någon väntar utanför. Kanske är det lättare att låta pappan vara kvar utanför butiken med barnvagnen istället för att ta med den in i butiken. Den som sitter och väntar tar gärna något att bläddra i och varför då inte bjuda in till inspiration via olika broschyrställ som presenterar allt från kakelplattor till val av badkarsblandare.

 

« Äldre inlägg Nyare inlägg »