För dig som går i tankarna på att hyra en lokal finns det många aspekter att ha i åtanke. Geografi, storlek, expansionsmöjlighet och avtalslängd är de vanligaste parametrarna att ta i beaktning. Många skulle säga priset men faktum är att priset egentligen är det du kan göra minst åt. Visst utrymme till förhandling med din hyresvärd finns alltid men när det gäller lokal är det många skäl till att inte snåla. Personalen ska trivas för kunna jobba och producera bra, om du är beroende av kunder som besöker kontoret eller butiken så är det värt att ligga på en bra adress med mycket folk i omlopp. Självklart är den lokalen dyrare än någon långt utanför staden men en billig lokal långt från kommersen ger inga kunder och således ingen försäljning. Bra och lediga lokaler kan man hitta hos Newst.
Längden på avtalet är en punkt där du kan förhandla, ju längre avtal ni skriver ju bättre läge för dig som hyresgäst. Se till att allt är tydligt reglerat beträffande vad som ingår såsom el, vatten, energi och osv. För ett företag som är i expansionsfas är ett kortare avtal bättre än ett långt, tre år exempelvis. För en butik med etablerat varumärke och som legat på samma plats under lång tid kan ett avtal på fem eller kanske åtta år skrivas, men förhandla i så fall med din hyresvärd om en hyresstegring som ger dig förmånlig hyra de första åren.
För att få dina lokaler uthyrda
Newproperty, objektvision, lokalguiden, citymäklarna, skandiamäklarna, lokaler.nu, newst.se och företag som Vasakronan och många andra är med och ordnar lokaler och sköter hela affären åt dig från att göra annonsen till själva mäklandet. Upplägget för dig som har lokaler som du vill hyra ut är att du ansluter dig till någon av dessa sajters portaler och betalar för att synas. Hur dealen ser ut kan variera. Antingen betalar man per månad eller år och får då oinskränkt tillgång till att lägga ut lokaler så fort du får något ledigt, eller så betalar man per uthyrd lokal.
En prenumeration där man betalar en fast summa och får lägga ut hur många som helst passar större företag med stor omsättning på sina lokaler medan mindre företag gör bäst i att inte dra på sig en sådan fast utgift utan istället betalar per annons. När annonsen är gjord läggs den ut och hamnar på massor av sajter som är kopplade till tjänsterna.
Lämna ett svar